Ny kategori

Ni vet att jag har nämnt ADHD i ett utav mina inlägg och det här kommer vara min nya kategori, den kommer heta ADHD och anledningen till det är att det finns många som har det men kan känna sig utanför. Men heller inte bara utanför man kan känna sig dum, korkad, värdelös etc.
Och det finns många som blir kallade saker för att dom har det, man kan bli kallad idiot, cp, problem barn och damp-barn.
Och i den här kategorin kommer jag förklara hur det är för en person som har ADHD som har haft en lång resa till att stå där man är idag och för att ni ska få en annan syn på vad det egentligen är.


ADHD står för Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Och symptomerna är:

  • Koncentrationssvårigheter
  • Dålig impulskontroll
  • Hyperaktivitet
  • Glömska
  • Nedsatt motorik
  • Sömnsvårigheter
  • Sen tal- och språkutveckling
  • Problem med att tolka sinnesintryck
  • Hetsigt humör och trots
  • Psykiska problem som ångest, stark oro och depression
  • Tendens att upprepa eller "haka upp sig på" ord eller meningar

Och jag kan lova er att ha ADHD är inte det lättaste, det är skit svårt när man går i skolan och så. Det exemplet jag kan ge er om man säger att du är as kissnödig på en lektion och kan verkligen inte koncentrera dig på annat än att du är kissnödig och inte får gå ifrån lektionen så blir det tusen gånger svårare för dig att fokusera på vad läraren säger eller uppgiften som du har. Men dom som har ADHD är det nästan samma sak med bara att man kan ta bort det kissnödiga, man kan inte sitta stilla och man kan inte koncentrera sig på vad läraren säger och man vill bara gå där ifrån och blir uttråkad på en gång och är inte ett dugg intresserad tillslut om vad som sägs på lektionerna.
Utav alla dom där syndromerna så har jag väldigt mycket utav det jag har nästan haft allt, det enda som jag inte har längre är ångest, oro eller depression så det är svårt. Därför tycker man inte om att få glåpord emot sig för man kan inte rå för att man har det svårare än andra.

Innan jag fick diagnosen ADHD så hade jag det jätte svårt i skolan men fick hamna i speciella möten och så för att dom trodde att jag bara larvade mig och tyckte om att bli arg osv, men så är det inte. Jag fick min diagnos för 1 och ett halvt år sen och det visade sig att jag egentligen har haft ADHD hela mitt liv. Och innan min diagnos så har jag vart igenom allt kan jag lova er, mitt liv har inte vart det lättaste alls och jag håller på och skriver en självbiografiskbok om mitt liv som troligtvis kommer att publiceras för att jag vill hjälpa ungdomar som antingen är i den sitsen jag var i eller som är påväg att hamna där. För jag vägrade ta emot hjälp när jag hade det som svårast och man behöver hjälp och stöd därför vill jag finnas där för andra och få er att förstå att det är inte lätt med ADHD för att min ADHD är det som har legat bakom mig när mitt liv fuckade upp. Jag självmedicinerade mig också utan att jag visste om det, för jag höll på med droger förut och det är ingenting som jag är stolt över utan tvärtom jag skäms över det. Men jag fick hjälp tillslut och dom gjorde en utredning på mig för ADHD och det visade sig att jag hade det.

Detta är min nya kategori och är det så att ni vill läsa mer om det lägg en kommentar så skriver jag extra mycket i den för inlägg kommer det att komma här det lovar jag.

Peace out, lillevän.


Kommentarer
Postat av: karro

Min bror har ADHD, jobbig skit.

Nu har jag iaf lagt upp en lite mer uppiggande historia på min blogg, om du förstår vad jag menar ;)

2010-11-09 @ 17:43:04
URL: http://cirkusastma.devote.se/
Postat av: mikaela

och så kom den! haha, ska bli intressant att läsa. vi måste träffas snart vännen <3

2010-11-10 @ 18:44:41
Postat av: Karlsson

svar till mikaela: HAHA! ja det måste vi verkligen göra<3

2010-11-10 @ 19:54:53
URL: http://alexlkarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0